Vielä muutama vuosi sitten tilastojen valossa suomalaiset olivat Euroopan keskitasoa nettiostamisessa. Tämän vuoden tilastojen valossa suomalaiset ovat lisänneet nettiostamistaan ja eritoten mobiiliostamista. Suomalaiset käyttävät jopa ruotsalaisia enemmän mobiilimaksamista ja muutos on tapahtunut viimeisen vuoden aikana.

Mitä suomalaiset sitten ostavat verkosta? Me ostamme matkoja ja niiden oheispalveluita kuten lentoja ja  majoituspalveluita, mutta heti tämän pääryhmän jälkeen tulevatkin muotituotteet, vaatetus sekä elektroniikka. Se että nämä ovat juuri ne ryhmät, joita ostetaan ei ole yllättävää, mutta yllättävää kenties on se, että yksi eniten määräänsä kasvattavista nettiostosten kohteista Suomessa ovat huonekalut.

Suomalaiset ovat muutenkin muuttaneet nettiostamistaan, sillä ennen oltiin varovaisia ulkomailta tilattaessa, mutta tänä vuonna tilastot näyttävät, että suomalaiset ostavat itseasiassa ulkomaalaisilta verkkokauppiailta enemmän kuin suomalaisilta. Mitenkäs näin? Yksi syy saattaa olla siinä, että ulkomaalaisetkin verkkokaupat näyttävät suomalaisilta eli ne ovat täysin suomenkielisiä ja vain tarkemmin ostostaan suorittava ymmärtää ostavansa ulkomailta ja kenties senkin, että tuote tulee jopa Kiinasta saakka. Siinä saakin olla sitten tarkkana, nimittäin EU:n ulkopuolelta tuleviin tuotteisiin saattaa liittyä tullausmaksut ja tuotteiden hinnasta riippuvat tullit, joita siis EU:n sisäisessä kaupankäynnissä ei ole. Suomalaisten pitäisikin olla tarkkana ja ainakin varmistaa itselleen, että kuinka paljon mahdollinen tullimaksu on – tämä selviää hyvin tullin tuottamilla laskureilla.

Oletko sinä mobiilimaksaja?

Jopa yli 70% suomalaisista maksaa ostoksensa netissä mobiililaitteella. Tämä suomalaisten mobiililaitteilla ostaminen on noussut nimenomaan viimeisten parin vuoden aikana ja omalla kotikoneella tehdään enää vain 29% nettiostoksista. Miten sitten muuten? Oletko maksanut älypuhelimellasi kaupan kassalla tai kioskilla tai VR-lippuja? Mobiiliostaminen on tullut nopeasti saataville lähes kaikkiin kaupan vaiheisiin ja mahdollisuuksiin, ja samalla muutkin älypuhelin toiminnot ovat kasvaneet. Millainen on oma maksukäyttäytymisesi, onko puhelimessasi erilaisia mobiilimaksamisen sovelluksia, joita muuten Suomen omillakin markkinoilla on useampia.

Mobiilius on tullut meille suomalaisille myös rahapelaamiseen, eikä vain kioskeissa ja huoltamoilta. Pelaaminen nimittäin on siirtymässä entistä enemmän nettiin ja sielläkin mobiilipelaamiseen. Netti- ja mobiilipeleissäkin kannattaa katsoa, että pelaa mielellään EU:n sisällä ja sen näkee online kasino NetBet ja monen muun sivustojen kohdalla alaosassa, siellä on kyseisen pelioperaattorin rahapelilisenssi, mikä EU:n alueella on useasti maltalainen, ruotsalainen tai englantilainen. Silloin voi olla varma, että mahdolliset voitot tulevat omalle tilille verovapaasti.

Mobiilimaksaminen voi itseasiassa tapahtua laitteeseen ladatulla sovelluksella, puhelinliittymän saldolla tai esimerkiksi mobiililompakolla. Puhelimella, jolla on NFC eli lähimaksuominaisuus, voidaan suorittaa kaupankassoilla myös lähimaksuja.

Meillä Suomessa on mobiilimaksamiseen mm. Apple Pay. Mobile Pay, OP Pivo, S-Mobiili, Mobiilimaksu ja Google Pay. Lisäksi esimerkiksi Aktialla on oma mobiililompakko Aktia Wallet.

Julkiset palvelut ja tunnistautuminen

Monet julkiset palvelut ja yksityistenkin yritysten palvelut käyttävät älypuhelinta myös henkilötunnistautumiseen eli mobiilivarmenteena. Mobiilivarmenne sijaitsee kännykkäsi SIM-kortissa ja pelkästään Suomessa on jo yli 20 000 eri palvelua, joihin käyttäjä voi kirjautua sisälle oman kännykkänsä avulla. Mikä parasta, se on helppo ottaa käyttöön, helppo käyttää, eikä se maksa mitään mutta helpottaa huomattavasti monien eri palveluiden käytössä.

Oletko jo mobiilipankin käyttäjä?

Samalla kun yhä useampi meistä käyttää netin ostoksiin ja sosiaalisen median selailuun sitä omaa älylaitettaan, myös pankkitoimintomme ovat siirtyneet siihen samaiseen älypuhelimeen. Nykyään puhelimella voit maksaa laskusi, tarkistaa pankkitilin saldon, sopia lainaneuvottelusta ja jopa hoitaakin neuvottelut samalla laitteella.  Jos et itse halua, niin kohta sinulla ei ole enää vaihtoehtoja sillä monet pankit ovat ottaneet käyttöönsä niin pankkisovelluksia kuin mobiilitunnistautumisia, joiden avulla emme enää tarvitse niitä paperisia numerosarjoja, mutta sen sijaan tarvitsemme puhelimen, joka on verkossa ja virrassa. Olemmeko siis menneet ojasta allikkoon, voi mitä itse pidät kehityssuunnasta?

Mobiili-ihminen, sapiens mobilius

Se, että ostamme mobiilisti ja olemme aktiivisia laitteiden käyttäjiä ei erota meitä mitenkään muista eurooppalaisista tai amerikkalaisista kuluttajista, sillä älypuhelimesta on tullut meille arjen tavallinen työväline, joka ennen auttoi meitä työasioissa, mutta nykyään sen tehtävä on jopa seurata elintoimintojamme, untamme, rahankäyttöämme – elämäämme kokonaisuudessaan mukaan lukien missä milloinkin olemme. Tämä kaikki tieto kerääntyy meistä jokaisesta erilaisille pilvipalvelimille ja maailma täyttyy entisestään tiedosta, turhasta ja tarpeellisesta. Kuinka moni meistä kuitenkin kaipaa takaisin aikaan seteleiden ja kolikoiden sekä aikaan, kun meitä ei saanut kiinni.