Kuka muistaa vielä ajan, kun Suomen teillä ainoa maasturi oli armeijan UAZ? Nykyään tuntuun jopa välillä, että joka toinen Suomen teillä vastaan tuleva auto on jonkinlainen katumaasturi tai kevytmaasturi, SUV niin kuin autokuvastot niitä kutsuu. Sports Utility Vehicle eli SUV ei oikein ole kyllä osuva nimitys kovinkaan usealle markkinoilla olevaan katumaasturiin. Näiden lisäksi meidän tulisi käyttää toistakin lyhennystä eli Crossover Utility Vehicle eli kaupunkimaasturi, jolla ei itseasiassa ole edes tarkoitus lähteä maastoon ajelemaan.

Mikä tekee maasturista halutun?

Jos suomalaiset ovat niin ympäristötietoista kansaa, niin miksi me ostamme niin paljon näitä isoja ja korkeita autoja? Tiedämmehän me, ettemme niillä minnekään maastoon aja ja ostamme niitä vain, koska voimme. Se on vähän sama kuin nettikasino kertoisi olevansa kuin kivijalkakasino, mutta ilman sitä rakennusta. Eikä se, että nykyaikaiset katu- tai kaupunkimaasturit ovat hybrideitä tai jopa täyssähköisiä, tee niistä yhtään sen ympäristöystävällisempiä. Niiden valmistaminen ja varsinkin niiden akkujen valmistaminen tekee niistä epäystävällisiä ympäristölle ja ihminen on ja tulee aina olemaan suurin ympäristön vihollinen. Mutta takaisin tähän valloitukseen, mistä kaikki oikeastaan käynnistyi?

Ensimmäiset niin kutsutut katumaasturit tulivat markkinoille missäs muualla kuin Pohjois-Amerikassa 90-luvulla ja 2000-luvun alussa. Autonomistajat olivat innoissaan autojen isommista sisätiloista ja suuremmasta korkeudesta, joka aikaansai sen, että kyydissä olevat kokivat olevansa turvallisemmassa autossa. Katumaasturit usein myös varusteltiin paremmalla ja isommalla moottorilla, joten ne pystyivät vaivatta vetämään isompia lasteja peräkärryillä, trailereilla ja totta kai asuntovaunuja. Se mikä oli myös yllättävää, oli se, että naiset olivat useimmiten näiden autojen ostajia kuin miehet!

Se onko iso maasturi turvallisempi, onkin väitettävissä oleva seikka, koska autosta kyllä näkee yleensä paremmin, mutta vastaavasti auton massa aiheuttaa sen, että jarrutusmatkat ovat pidempiä ja auton koko lisää kolaririskiä kapeilla teillä ja nopeissa tilanteissa ja koska autolla on enemmän massaa, se myös aikaansaa enemmän vaurioita niin kohteessa mihin se törmää kuin useasti myös itse maasturin matkustajille. Ensimmäinen SUV innostus laski 2000-luvun tullessa ensimmäisen vuosikymmenen lopulle polttoaineen hintojen noustessa. Raskaat katumaasturit nimittäin kuluttivat paljon enemmän kuin tavalliset henkilöautot ja vasta nyt uusimpien hybridimallien tullessa markkinoille, ostosmäärät ovat kääntyneet nousuun.

Ensimmäinen katumaasturi Jeep Cherokee

Ensimmäisenä katumaasturina pidetään vuoden 1997 Jeep Cherokeeta ja Pohjois-Amerikassa erilaiset isot Chevrolet Tahoet ja Suburbanit olivat SUV-kauden kuninkaita. Nykyään puhutan kuitenkin enemmän crossover malleista, jotka ovat yhdistelmä maastureiden korkeutta ja henkilöautojen ominaisuuksia. Lisäksi markkinoille ovat tulleet keskikoon ja pienen koon SUV autot(!) Tällaiset miniluokan maasturit ovat autot kuten Suzuki Jimmy ja Renault Captur ja keskikokoiseen crossover luokkaan asettuvat mm. Nissan X-Trail ja kompaktiin luokkaa mm. Honda CR-V ja Jeep Kompass, Toyotan uusi RAV-4 asettuu sitten keskikokoisten SUV autojen luokkaan kuten myös Mersun GLE-luokka ja täysikokoisesta SUV luokasta löytyvät sitten esimerkiksi Toyotan Land Cruiser, Range Rover ja Ram-maasturit, joista osa menee sitten myös jatkettuun eli pidennettyyn SUV luokkaan, missä ovat myös Cadillac Escalade ja Lincoln Navigator. Nykyään siis puhuttaessa katumaasturista, mahdutetaan autotyyppeihin todella monen kokoluokan autoja.

Miksi ostat pienen katumaasturin?

Nykyiset pienet ja keskisuuret katumaasturit myydään useimmiten hybrideinä, eli niiden kulutus on melkoisen pieni, henkilöautoluokkaa, mutta syy tällaisen auton ostoon voi olla sen tuomassa lisätilassa, paremmassa näkyvyydessä, tai sitten vain siinä, että se on yksinkertaisesti nykyään mahdollista ja valinnan varaa on paljon eikä se ole enää varsinaisesti erikoista omistaa pieni tai keskikokoinen katumaasturi, päinvastoin se tuntuu olevan jopa Suomessa täysin hyväksyttyä, vaikka muuten täällä mediassa kirjoitetaankin paljon lihan vähentämisestä ja kierrätyksen lisäämisestä, mutta kuitenkin me ostamme sen kaiken ohella uusia katumaastureita. Mihin on suomalainen ja eurooppalainen kulutus oikeasti menossa?