Videopeli

Miksi uuden sukupolvien konsolien julkaisemisesta on tullut yksi pelialan tärkeimmistä tapahtumista viime vuosina?

0

Pelaaminen on monelle tärkeä harrastus. Voidaan olla eri mieltä siitä, että milloin pelaamisesta alkoi tulla valtavirtaa, mutta nykyään se on sitä ja ihmisten kiinnostus pelaamista kohtaan vaikuttaa olevan kasvussa. Yksi innolla odotetuista tapahtumista on luonnollisesti uuden sukupolven konsolien julkaisu. Ennen kuin pureudumme tähän tarkemmin, on syytä luoda katsaus siihen, miten pelaamisesta on tullut niin sanotusti koko kansan huvia eri muodoissaan.

Video Game Console, Video Game, Play, Toy

Pelaaminen muuttaa muotoaan ajan kuluessa

Mikäli mietimme pelaamisen ja konsolien historiaa, monet muistavat varmaankin Nintendon legendaarisen NES:in (tuli sanoista Nintendo Entertainment System) eli tuttavallisesti ”kahdeksan bittisen” tai ”Nintendon”. On sanottu, että Suomessa elettiin 1980-luvun lopussa ja 1990-luvun alussa maamme historian ensimmäistä ”konsolipelibuumia”. Monissa kodeissa raikui tuolloin esimerkiksi Super Mario Bros 3:n paikoin jopa hypnoottinen musiikki, joka on varmasti monen tuon aikaisen pelaajan mielessä tänäkin päivänä. Tuolta ajalta juontavat myös monet klassikkopelit, kuten esimerkiksi Metal Gear Solid, jota pystyi myös pelaamaan NES:illä.

Vuodet kiirivät ja tekniikka muuttui paljon. Samoin myös pelaaminen. Voidaan varmasti sanoa, että ensimmäisten konsolipelien jälkeen ihmiset olivat entistä kiinnostuneempia kaikenlaisesta pelaamisesta. Internetyhteyksien parantuminen antoi mahdollisuuden kehittää ja kokeilla erilaisia pelimuotoja aina verkkopeleistä nettikasinoihin. Vuosien vieriessä myös nettikasinoiden määrä kasvoi ja ne ovatkin houkutelleet pelaamisesta kiinnostuneita erilaisin tarjouksin.

Nintendo saa kilpailijoita

Palataan kuitenkin vielä konsolibuumin alkuun. Suosittu Nintendo oli monelle varmasti synonyymi konsolipelaamiselle, mutta NES sai haastajan Segan puolelta. Sega Saturn oli oman aikansa kovia nimiä pelimarkkinoilla ja pian apajille ilmestyi myös Sony, joka julkaisi legendaarisen PlayStationin, Saattoi hyvinkin olla niin, että kaverukset pelasivat jokainen omalla konsolillaan: jollakin oli Sega Saturn, jollakin PlayStation ja jollakin Nintendon viimeisimmän kehitystyön helmi, eli Nintehdo 64. Tuolloin käynnissä olivat ns. konsolisodat näiden suurten valmistajien välillä – tai niiden yksi ajanjakso. Yksi esimerkki tältä konsolisotien aikakaudelta on mm. Sega Saturnia seurannut Sega Dreamcast. Tämä konsoli julkaistiin vuonna 1998 ja Sega pyrki lyömään sillä PlayStationin ja Nintendo 64:n ominaisuudet. Konsolisodan melskeissä Sega turvautui ajoittain kyseenalaisiin temppuihin Nintendoa vastaan, joihin Nintendo ei alentunut vastaamaan. Yleisön kannalta ajateltuna totuus kuitenkin lienee, että tiukka konsolien taistelu herätti innostusta ja kiinnostusta myös yleisössä ja yhtiöiden faneissa ja he jäivät odottamaan innolla, miten oma suosikki vastaisi kilpailun yllättäviin käänteisiin. Kyseessä oli – ja on – tietyssä mielessä kuin oman joukkueen kannustaminen.

Sega putoaa kisasta

Segalla oli tarkoitus vallata konsolimarkkinat takaisin omaan haltuun uutta sukupolvea edustaneella Dreamcastilla. On helppo uskoa, että Segan kovat fanit odottivat innolla, mitä heidän suosikkikonsolivalmistajansa toisi markkinoille ja onnistuisiko se lyömään Sonyn ja Nintendon.  Vaikka Dreamcastia voidaan pitää aikaansa edellä olleena konsolina, se ei kuitenkaan onnistunut valtaamaan riittävän paljon alaa kilpailijoiltaan ennen Sonyn PlayStation kakkosen saapumista markkinoille. Ensimmäisen vuoden aikana Dreamcastia myytiin mukavasti ja se oli yksi Segan parhaiten myyneitä konsoleita. Ongelmia Segalle tuli siitä, että Sony julkisti PlayStation kakkosen kehittämisen jo huhtikuussa vuonna 1999 ja tämä iski Dreamcastin suosioon. Segan fanien pettymykseksi valmistaja vetäytyi konsolimarkkinoilta Dreamcastin valmistuksen päättymisen jälkeen. Sega ilmoitti tammikuussa 2001, että se lopettaa Dreamcastin valmistuksen, mutta pelejä laitteelle tuli vielä tämän jälkeen. Itse asiassa viimeinen Segan lisensoima peli julkaistiin 2007.

Tässä voimme nostaa esille pelikonsolien julkistamisen yhden kiinnostavuuden kohteen: ne ovat osa kilpailua eri konsolien välillä, jossa jokainen pyrkii esittelemään toinen toistaan parempia konsoleita. Dreamcastin tähtäimessä olivat Nintendo ja Sony, mutta pelkästään Sonyn uuden sukupolven PlayStationin kehityksen julkistaminen riitti aiheuttamaan Dreamcastin myynnin hiipumista: PS2 julkaistiin virallisesti vuonna 2000. Tämä kertoo siitä, että pelien ystävät jäivät jännityksellä odottamaan, että minkälaisen tuotteen Sony tulisi julkistamaan ja nämä odotukset saatiin nostatettua pelkällä kehityksen julkistamisella.

Tekniikan kehittyminen tarkoittaa parempia pelejä

Yksi keskeinen syy sille miksi pelifanit odottavat innokkaasti uusia konsoleita on luonnollisesti se, että uudet konsolit tarjoavat uusinta tekniikkaa ja sitä kautta parhaan alustan peleille. Esimerkiksi PlayStation 5 on uusimman sukupolven PlayStation ja lupaa mm. edeltäjäänsä näyttävämpää grafiikkaa. Konsolia on odotettu innolla ja sen saatavuus on tällä hetkellä varsin rajattua – tämä luonnollisesti nostaa kiinnostusta entisestään vielä julkaisun jälkeenkin.

On helppo spekuloida sillä, että konsolien julkaisut ovat isoja tapauksia myös siksi, että konsoleilla on oma iso fanikuntansa. On mahdollista löytää innokkaita PlayStation faneja ja innokkaita Microsoftin Xbox -konsolin faneja. Näille innokkaille faneille oman suosikkikonsolin uuden version julkaisu on luonnollisesti iso tapahtuma. Vertailukohtaa voitaneen hakea esimerkiksi kännyköiden puolelta, jossa eräs omenalogoa käyttävä yritys julkaisee uuden puhelimen ja muut laitteet näyttävässä esittelytapahtumassa. Fanit saattavat jonottaa pitkiäkin aikoja kauppaan saadakseen oman suosikkipuhelimensa. Sama ilmiö tuntuu tapahtuvan pelikonsolien osalta siinä mielessä, että esimerkiksi PlayStation 5 myytiin vauhdilla loppuun julkaisun jälkeen.

Pelaaminen kiinnostaa ylipäätään

Yksi keskeisiä syitä konsolien ja niiden esittelyiden suosiolle on varmasti se, että pelaamisesta on tullut yhä useampien ihmisten hupia. Aiemmin tarvittiin tietokone tai konsoli pelaamiseen, mutta älypuhelimien kehittyessä pelaamista ovat kokeilleet myös ihmiset, jotka eivät aiemmin ole konsolilla tai tietokoneella pelanneet. Voidaankin pohtia, että ovatko mobiililaitteella pelaamista kokeilleet innostuneet hankkimaan myös oman konsolin, havaittuaan miten hauskaa ajanvietettä pelaaminen on. Toinen syy pelaamisen suosioon on se, että pelaaminen on esillä mediassa ja tämä on omiaan luomaan kiinnostusta pelaamista kohtaan. Elektroninen urheilu, eli esports, on varsin suosittua ja se saa huomiota. Tällä on varmasti vaikutus myös konsolien ja niiden esittelyjen suosioon.

Mitkä ovat Suomen suosituimmat Pay N Play kasinot vuonna 2021?

Previous article

Pay N Play kasinot ovat päivän trendi

Next article

Comments

Comments are closed.